poniedziałek, 12 września 2016

WYCIECZKA SZARŻA POD KROJANTAMI

Szarża pod Krojantami
W dniach 03.09 – 04.09. 2016 roku wychowankowie II grupy wychowawczej  wraz z wychowawcami wybrali się na wycieczkę do Krojant w ramach projektu „bliżej Historii”,  gdzie miała odbyć się rekonstrukcja „szarży pod Krojantami”.  Po drodze zatrzymaliśmy się w Czarnej Wodzie, gdzie znajduje się filia muzeum S.H.P Denar poświęcona obozowi jenieckiemu z okresu I wojny światowej. Tam  poznaliśmy lokalnego pasjonata historii pana Piotra
Pan Piotr opowiadał nam o eksponatach, które zostały znalezione w okolicach pruskiego obozu jenieckiego w Czersku . Po obejrzeniu wystawy poświęconej I wojnie światowej mogliśmy podziwiać znaleziska z II wojny. Duże wrażenie zrobiły gąsienice oraz lufy od czołgu.  Następnie pojechaliśmy do Czerska do miejsca, gdzie znajdował się obóz jeniecki. Obecnie w tym miejscu jest las a w nim znajduje się cmentarz poległych jeńców z pobliskiego obozu. Po obejściu terenu obozowego udaliśmy się do Krojant. Na miejscu otrzymaliśmy zadanie by rozstawić dwa namioty wojskowe, w których mogliśmy się pochwalić naszą roczną pracą w projekcie -  wieszając plansze z naszymi działaniami. Powoli na miejsce zjeżdżały się grupy rekonstrukcyjne oraz ciężki sprzęt Wojska Polskiego. Korzystając z okazji i  uprzejmości żołnierzy  mogliśmy wejść do pojazdów pancernych.
Załoga dzieliła się z nami wiedzą oraz doświadczeniem. Mieliśmy okazję usiąść na miejscu kierowcy a nawet dowódcy czołgów  Leopard i „Twardy”. Po prezentacji czołgów udaliśmy się do szkoły w Nowej Cerkwi, gdzie nocowaliśmy. Na miejscu okazało się, że będą tam nocowali także żołnierze z 17 Wielkopolskiej Dywizji Zmechanizowanej. Dzięki ich uprzejmości mogliśmy również zwiedzić wnętrze rosomaka oraz otrzymaliśmy przeszkolenie jak uruchomić silnik co okazało się nie lada wyczynem. Po zejściu z pojazdów  zaproponowaliśmy żołnierzom  towarzyski mecz a w piłkę nożną , który zakończył się naszym zwycięstwem 5:4.
Następnego dnia po śniadaniu pojechaliśmy do Krojant. Tam przebraliśmy się  w nasze mundury NSZ by złożyć kwiaty i znicz pod pomnikiem 18 pułku Ułanów Pomorskich. O godzinie  15:00 rozpoczęła się rekonstrukcja, która przedstawia szarże  ułanów z 1 września 1939 roku. Wówczas to żołnierze 18 Pułku Ułanów Pomorskich przeciwstawili się wojskom niemieckim. Dzięki ich poświęceniu polska piechota znajdująca się w rejonie Chojnic mogła się wycofać, a Niemcy nie byli w stanie w pierwszym dniu wojny zdobyć przepraw na Brdzie.

Inscenizacja zrobiła na nas olbrzymie wrażenie 164 ułanów na koniach pluton zmotoryzowanych pojazdów z okresu II wojny światowej, samoloty krążące nad polem bitwy oraz ładunki pirotechniczne pozwoliły nam poczuć ciężar tamtych dni oraz docenić działania naszych Polskich żołnierzy podczas II wojny światowej.