Projekt "An ICF Approach in Education and Training Serwices"

W naszej placówce realizowany jest Projekt "Metodologia diagnozy ICF w uczeniu zawodowym" w ramach programu Fundacji Systemu Rozwoju Edukacji "Leonardo da Vinci"


Cele projektu: 

-ułatwienie grupie docelowej Projektu (uczniowie i pracownicy  z niepełnosprawnością, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) wejścia na wolny rynek pracy
-dzielenie się dotychczas wypracowanymi strategiami, narzędziami, doświadczeniami pomocnymi w pracy z grupą docelową
-zdobycie wiedzy na temat wprowadzania metody diagnozy ICF w każdej z placówek partnerskich
-polepszenie jakości w edukacji i szkoleniu zawodowym poprzez zbadanie mocnych i słabych stron adresatów Projektu a następnie dostosowanie działań poprzez systematyczną ewaluację
-wypracowanie konkretnych narzędzi diagnostycznych opartych o ICF: arkusze obserwacyjne i ewaluacyjne, CV wypełniane on-line, arkusze autoewaluacyjne
-polepszenie wśród adresatów Projektu umiejętności IT oraz umiejętności językowych


Projekt zakłada diagnozowanie w systemie ICF młodzieży oraz dosrosłych pod kątem dalszej kariery zawodowej. Zajęcia prowadzone są w szkołach i instytucjach partnerskich:


1. Zakład Aktywności Zawodowej, Kamionek Wielki, Polska
2. Istitutio Di Istruzione Superiore Piero Della Francesca, Arezzo, Włochy
3. Cooperativa La Tappa, Arezzo, Włochy
4. Sydskånska gymnasiet, Ro 7, Ystad, Szwecja
5. Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium, avd. HML, Malmo, Szwecja
6. Haydar Akcelik Technical and Vocational High School, Istambuł, Turcja
7. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Istambuł, Turcja




Planowane działania: 

Projekt zakłada rozliczne działania poprzez cały czas swojego trwania. Na początku przewidziany jest konkurs na logo projektu, który ma na celu popularyzację projektu wśród jego adresatów: uczniów i pracowników z niepełnosprawnością (w tym niedostosowaniem społecznym), przewidziane jest również stworzenie strony www Projektu wraz z forum internetowym, na których to prezentowane będą wszystkie wypracowane narzędzia Projektu. Na tym etapie partnerzy przedstawiają swoje metody pracy, osiągnięcia (spotkanie nr 1 - Włochy)
Kolejnym etapem jest wspólne wypracowanie przez partnerów arkuszy obserwacyjnych, przetłumaczenie ich na języki rodzime i używanie ich po zajęciach z kształcenia zawodowego
Na spotkaniu nr 2 (Polska) uczestnicy Projektu biorą udział w szkoleniach dla instruktorów zawodu, grupa docelowa bierze udział w warsztatach zawodowych (kilka propozycji). Będą tu też miejsce wizyty studyjne. Ma tu również miejsce dyskusja nad sposobami, metodami przejścia z fazy nauki zawodu do pracy zawodowej
W kolejnej fazie projektu powstanie CV on-line którego wypełnianie oparte będzie na arkuszach ewaluacyjnych
W drugim roku Projektu, na spotkaniu nr 3 (Szwecja) uczestnicy przedstawią swoje najlepsze osiągnięcia związane z kształceniem zawodowym uczniów i pracowników ze specjalnymi potrzebami, tu także odbędą się wizyty studyjne w miejscach kształcenia zawodowego.
Partnerzy wspólnie wypracują portfolio, w którym każdy z adresatów Projektu będzie miał zamieszczone sprawdzone uzyskane kompetencje zawodowe.
Na spotkaniu nr 4 (Turcja) partnerzy będą analizować, ewaluować dotychczas wypracowane metody diagnozy potrzeb zawodowych adresatów Projektu
Każdy z partnerów jest zobowiązany do rozpowszechnienia dotychczas wypracowanych metod diagnozy we własnym środowisku lokalnym
Ostateczne konkluzje zostaną wypracowne podczas spotkania on-line. Pod koniec trwania Projektu powstanie wspólny raport,



Planowanie rezultaty: 

-adresaci Projektu będą znać swoje mocne i słabe strony, co pozwoli im wejść na wolny rynek pracy
-instytucje partnerskie zdobędą narzędzia diagnostyczne w pracy i kształceniu zawodowym osób ze specjalnymi potrzebami
-uczestnicy Projektu poprawią swoje umiejętności językowe i IT
-adresaci Projektu będą posiadać wydrukowane i certyfikowane przez ich rodzime placówki CV
-metodologia diagnozy ICF zostanie rozpowszechniona wśród krajów partnerskich


Link do strony Projektu: http://www.artearezzo.it/aiet/

Piszą o nas: mobilność w Arezzo/Włochy
link do tureckiego partnera: http://yesilkoyozelegitim.meb.k12.tr/

Prezentacja zdjęć zrobiona przez p. Emiliana Tomczyńskiego

prezentacja p. Xymeny Swatowskiej:


A tutaj kolejna prezentacja, tym razem z wyjazdu do szkół partnerskich w Szwecji: Ystad i Malmo

prezentacja zdjęć z mobilności do Turcji:





link do strony partnera z Turcji: Galeria zdjęć ze spotkania w Polsce

Z wizytą edukacjyną w Istambule

 W DNIACH 8-12 KWIETNIA UCZNIOWIE WRAZ Z NAUCZYCIELAMI Z MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO W KAMIONKU WIELKIM ORAZ PRACOWNICY ZAKŁADU AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ Z TEJ SAMEM MIEJSCOWOŚCI BYLI W TURCJI. OKAZJĄ DO TAK NIESAMOWITEJ PODRÓŻY BYŁA WIZYTA U SWOICH PARTNERÓW W RAMACH PROJEKTU „METODOLOGIA DIAGNOZY ICF W UCZENIU ZAWODOWYM”.

Projekt ten realizowany jest w ramach programu Fundacji Systemu Rozwoju Edukacji „Leonardo da Vinci”. Oprócz Polaków byli także partnerzy ze Szwecji – szkoły z Ystad i Malmo pracujące z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniowie i nauczyciele z Włoch, z Toskanii oraz pracownicy spółdzielni socjalnej „La Tappa” zatrudniającej alkoholików i narkomanów przy pracach w zieleni miejskiej, introligatorni i kuchni.
Gospodarzami spotkania byli: lokalna szkoła dla uczniów z autyzmem oraz Dyrektoriat ds. Edukacji miasta Istambuł. Każdy dzień obfitował w wizyty studyjne w tureckich szkołach, wspólne warsztaty edukacyjne oraz wspólną integrację. Nie zabrakło również czasu na zwiedzanie historycznej części miasta ze wspaniałymi zabytkami.
Projekt zakłada diagnozowanie w systemie ICF młodzieży oraz dorosłych pod kątem dalszej kariery zawodowej. Celem kolejnego spotkania partnerów było omówienie następnej fazy prac, tj. wprowadzenie w proces diagnozy wspólnie wypracowanego portfolio dla swoich podopiecznych oraz omówienie kluczowych kompetencji, jakie powinien posiadać uczeń bądź pracownik ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na wolnym rynku pracy.
Każdy z partnerów jest zobowiązany do rozpowszechnienia dotychczas wypracowanych metod diagnozy we własnym środowisku lokalnym. Dlatego też w czerwcu bieżącego roku w Kamionku Wielkim odbędzie się konferencja dla lokalnych hufców OHP, kierowników lokalnych Zakładów Aktywności Zawodowej i Warsztatów Terapii Zajęciowej, która przybliży jej uczestnikom program Leonardo da Vinci oraz projekt realizowany przez MOW i ZAZ w Kamionku Wielkim. 
Ostateczne konkluzje zostaną wypracowane podczas spotkania on-line koordynatorów wszystkich partnerów. Pod koniec trwania projektu powstanie wspólny raport.

Jerzy Sukow, koordynator projektu












w.portel.pl/artykul.php3?i=64580

19 czerwca 2013: 
Konferencja "Od ucznia do pracownika - >wyjątkowi< na rynku pracy", organizowana przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu we współpracy z Elbląską Radą Konsultacyjną Osób Niepełnosprawnych.

materiały do pobrania
1. prezentacja multimedialna nt. Programu LdV i Projektu AIET
2. arkusze ewaluacyjne
3. CV-online
4.Portfolio
5. kompetencje kluczowe
6. program konferencji